Včera skončil rok 2022. Jaký byl z pohledu cestovního ruchu v Chorvatsku? Na čísla za celých 12 měsíců ještě čekáme, ale dá se konstatovat, že země na břehu Jadranu má mnoho důvodů k optimismu a spokojenosti. Od ledna do listopadu 2022 Chorvatsko celkem navštívilo 16,03 milionu zahraničních turistů a počet přenocování dosáhl 91,68 milionu. Ve srovnání s rokem 2021 tak počet příjezdů narostl celkem o 41,47% a počet přenocování o 28,28 % a tím se rok 2022 téměr vyrovnal objemu návštěvníků, kterých bylo dosaženo v rekordním roce 2019.

V rámci veletrhu WTM v Londýně bylo Chorvatsko několikrát oceněno při předávání prestižních cen Wanderlust Travel Awards, které pořádá uznávaný britský cestovatelský časopis Wanderlust. Dubrovník byl vyhlášen nejžádanějším turistickým městem v Evropě, Chorvatsko se umístilo na 5. místě v kategorii „Nejžádanější evropské destinace“, před Rakouskem, Švýcarskem, Portugalskem, Německem a Skotskem. Ostrov Hvar obsadil 7. místo v kategorii „10 nejlepších ostrovních destinací Evropy“.

Chorvatsko zůstává pro Čechy i nadále hlavní letní zahraniční destinací

Za období leden-listopad 2022 Chorvatsko navštívilo celkem 891.968 českých turistů, kteří zde strávili celkem, 5.978.893 nocí. Tím se Česká republika umístila na 5. místě v počtu realizovaných přenocování zahraničních návštěvníků,těsně za Polskem, ale před Itálií, Velkou Británií nebo Nizozemskem.

Ve srovnání se  rokem 2021 se jedná o nárůst o 15,23 procenta v počtu návštěvníků a o 14,66 procenta v počtu dosažených přenocování. Průměrná délka pobytu českých turistů pak dosáhla 6,8 nocí.




Počet návštěvníků z České republiky takto nejen dosáhl, ale překročil o 13,12 procenta počet návštěvníků ve srovnatelném období doposud nejúspěšnějšího roku 2019.

Z hlediska typu ubytování v rámci realizovaných přenocování preferovali Češi i v tomto roce ubytování v soukromí, kde bylo zaznamenáno 3,2 milionu přenocování, následovaly hotely s 979.000 přenocováními a kempy s 921.608 přenocováními. Hlavním motivem pro cesty do Chorvatska i nadále zůstává pobyt u moře, které přilákalo až 90,3 procenta všech českých návštěvníků.

V nadcházející sezóně se chorvatský turistický ruch chce vedle dalšího rozvoje turistické nabídky v přímořských oblastech zaměřit také na vnitrozemí Chorvatska, které je stále více populární i mezi českými turisty, zejména těmi, kteří jsou vyznavači aktivní dovolené, ať se jedná o pěší turistiku, cykloturistiku a nebo objevování kulturních a historických pokladů chorvatského vnitrozemí.

Dle vytyčené dlouhodobé strategie pro nadcházející období bude kladen důraz zejména na uplatňování zásad udržitelného rozvoje cestovního ruchu, uvedl ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko Miodrag Mlačić. „Chorvatsko má pro cestovatele a návštěvníky nepřeberné množství nabídek – působivou přírodu, krásné ostrovy, historická města světové úrovně nebo rušný noční život. Právě proto se Chorvatsko pravidelně umisťuje na čelních místech jako nejžádanější cíl návštěvníků v Evropě, včetně hostů z České republiky“ dodal Miodrag Mlačić.